Hekleoppskrift på stjernegrytekluter.

Dette er et mønster som er riktig artig å hekle. Mønsteret hvet jeg faktisk ikke hvor stammer fra,så uansett legger jeg det ut så flere kan få sjansen til å hekle disse gryteklutene. Så det er bare å kopiere i vei her.

Mønster.Legg opp 9 lm å sett i ring med 1 kjm..hekle 21 fm i ringen. 2omg.20lm,hopp over 2 fm,1 fm i neste fm.
Fortsett slik til det er 7 løkker.Avslutt med en kjm i første kjm.
3 omg.hekle i hver lmbue: 14 st,3 lm,14 st.
4 omg.1 st i hver st.i lmbuene hekles 2 st,3 lm,2 st. Forsett rundt og avslutt med en kjm i første st.
5 omg,som fjerde
6 omg,som fjerde.Klipp av tråden og fest.
Nå skal alle løkkene vries litt rundt og det hekles videre..Begynn i en av lmbuene.
7 omg,2 st i lmbuen,1 stav i hver av de neste 8 st,fortsett på neste løkke.
Begynn i den åttende st før lmbuen og hekle 8 st,i lmbuen hekles 2 st 3 lm 2 st. Fortsett slik hele veien rundt
og avslutt med 1 kjm i første st.
8 omg,1 st i hver st,i lmbuen hekles 2 st 3 lm,2 st.
9 omg.Begynn i lmbuen og hekle 20 lm,og med nedtak i samme buen igjen.(hempe)fortsett med og hekle pikot som er 3lm,1 fm i den første av de 3 lm,.Fortsett slik rundt med 2 lm mellom hver pikot.
Avslutt med en ca 25 fm i hempen.
Har brukt 2 farger,og har kontrastfargen på den 5. 7. 8. omg,,men der kan man velge å vrake i farger som en selv vil ha dem. Har også brukt Gjestal baby bomull og heklenål nr 2/5. Men annet bomullsgarn går også bra.

3 kommentarer
    1. Dei gryteklutane e såååå fine. Eg fekk denne oppskriftå for ei tid tilbake,Huske ikke av hvem. Kansje var det av deg. :/
      men, ka nytte det med oppskrift. Når eg e så lite flinke med den heklinga.He,he Nå har eg satt opp ett til ønske for året. Hekla litt meir.lære mer hekling. Åj, på lista står det fra før. lære Pjoning.