Oppskrift på babysokker.

Oppskrift på babysokker.   

Størrelse 0-6 mnd (6-12 mnd) Jeg strikker dem i litt tynt babygarn,men mye annet kan også brukes. Strikkepinne nr 3.

Legg opp 24 masker og strikk rett på alle pinner i alt 56 (60) pinner,=28 (30) riller. På neste pinne felles dem første 11 (12) masker. Og på de resterende 13 (15) masker strikkes det nå 4 pinner vanlig glattstrikking,altså en pinne rett og en pinne vrangt. Og deretter 4 pinner glattstrikking hvor vrangen vender ut. Fortett slik til det er strikket 10bølger med glattside,og 9 bølger med vrangside ut. Fell av. Sy sammen i siden og i bunnen. Trekk en tråd igjennom begge sider av bølgene,og trekk sammen og sy fast. Brett ned den øverste kanten og nest et sting i hver side. Og tre inn et bånd eller en tvinnet tråd.

Det var glemt og skrive inn riktig masketall på sokkene. 24 masker for liten størrelse,,,27 masker for større.

5 kommentarer
    1. Anonym:Jeg har glemt og skrive inn 2 størrelser på sokkene,,så når du strikker den minste str med 24 m opplegg og feller av 11 m,så sitter du igjen med 13 m og strikke med. (27masker på den andre størrelsen)

    2. når man legger opp 24 m feller av 12 da har man 12 tilbake ikke 15 jeg forstod ikke oppskrifta ville gjerne strikke disse .De va så fine.erna.

    3. Ååå, denne oppskriften må jeg bare prøve meg på. Så fine de var. Så snill du er, Marianne, som deler oppskriften med oss.
      klem fra Ann-Elisabeth

    4. De er jo bare helt nydelige disse sokkene:-) Kanskje jeg må prøve å lage noen sånne en dag siden du er så grei å deler oppskrift! Tusen takk:-)
      Nå har jentene dratt til farmor og Vilde ropte fra bilen: “mamma husk å hilse til hun koselige damen på bloggen som jeg ikke husker navnet på”
      Ja så da regner jeg hilsningen som sendt videre til deg:-)
      Ha en strålende kveld min skjønne venn<3