Strikket flere nye grytekluter og her er også mønster.

Hei igjen. Nå har jeg gjort ferdig noen flere grytekluter som selfølgelig allerede er pakket pent og pyntelig inn,,,fikk se noen flotte grytekluter hos en blogger for en stund siden. Og disse syntes jeg var så fine at jeg grublet noen timer på hvordan og hvor mange masker jeg skulle bruke for og lage noe ala.  Og disse er ihvertfall laget av meg og etter eget hode. En trenger bomullsgarn,og der bruker jeg stort sett Gjestal Bomullsport,,og en liten rund strikkepinne nr 3½ . For Dere som vil ha ca mønster så kommer det her.

Legg opp 84 masker på liten rundpinne og strikk rundt en omg med en farge.

Videre har jeg strikket mønster med 3 masker av en farge,,og 3 masker med ny farge,,,og repetert dette i 3 omg. Så bytter en om på fargene og strikker så langt en vil ha dem. Mine er repetert med 14 mønster omganger. Fell av maskene. Så hekles det sammen med fastmasker og rundt hele grytelappen. 2 fastmasker i hvert hjørne. Og tilslutt en ny kant bestående av pikoter eller annen kant om en ønsker. 15 luftmasker til oppheng og 20 fastm hekles rundt den tilslutt.  Håper dette blir forståelig,,men rop ut om noe skulle være noe som det lures på.

Og disse var det artig og lage,,og flere skal det bli:) Fortsatt fin kveld til Dere alle:)

15 kommentarer
    1. Eli Tuv: Tusen takk. Jeg strikket dem på rundpinne og samme mønster rundt hele. Så sydde jeg dem sammen i to ender og heklet rundt alle fire kantene. Blir nok en del løse tråder når du strikker bare ene siden med mønster og ensfarget bak. Så tror nok du bør strikke med begge fargene rundt og rundt. Bare hyggelig og kunne dele med seg av mønster.-))

    2. Hei, kjempefine grytekluter 😀Har begynt på rundpinn med sjakkmønsteret foran og ensfarget bak. Fikk et problem med løse tråder på tilleggsfargen. Kanskje det er lønnsomt å strikke den i to deler eller strikke mønsteret helt rundt. Tenkte jeg hadde litt tykt garn cotton grande og derfor en farge på baksiden. Uansett kjempe koselige grytekluter så takk for at du deler .

    3. Tusen takk for koselig hilsen ! Jeg er litt skrantete for tiden, hjertproblemene tar pacemakeren seg av, men bentennelsen i nervesystemet er enda ikke avklart. Jeg skal til ny CT over jul (det blir den syvende i rekken av MR og CT ) De heller vel til MS, men er ikke helt i land med undersøkelser!
      Nå skal jeg feire jul og glede meg sammen med fam. Jeg ønsker deg og dine en fredelig og God JUl !

    4. Greta: Tusen takk for det,,ja jeg skjønner godt at du kunne trenge noe smått og strikke etter denne harde høsten med alle store oppdrag Greta:) Send meg bilde på mobilen du,,og nr har du vel?

    5. Kjempefine grytekluter. Dei der kan det godt hende eg leiter frem att utpå våren, eller før. Aner ikkje kossen det ligger ann med oppdrag over nyttår. Men gleder meg stort til å kunne strikke på litt småting. Men no må eg strikke ferdig kjolen min. Den blir ferdig i daqg eller morra. Da kan eg ta frem noe mindre ei stund. Og det tror eg kroppen har veldig godt av. Gaven til Monika vart i tyngste laget. sender deg bilde på tlf eg, om du vil ha. :0)

    6. Anonym: Hei anonym,tusen takk for ros. Ja disse må du strikke,for blir tykke og gode og litt størrelse på dem også.Lykke til og en fortsatt fin førjulstid til deg også:)

    7. fruensvilje: Mange takk Connie,,ja har vært litt aktiv på kveldene nå i det siste,,,og da går pinnen nesten av seg selv. Men nå strikkes det sokker til en 4 åring,,og 3.paret er straks ferdig på et par dager:)

    8. passion4lifeandtravel: Tusen tusen takk kjære Mette,,,tja kan det være et aldri så lite virus som har kommet til deg da?slikt er gjerne smittsomt hveit du. Så kjøp deg litt garn og start med litt pussel i romjulen,for kan nok tenke meg at dine hekla fra 80 tallet er noe slitt og ikke så delikate lenger:) Er så mange fine farger på garnet nå,,og når en først kjøper så ta med noen ekstra,,i tilfelle du får mani:) Ja det var et herlig danseshow med barn fra 4år til tenåringer med balett og street dans og fri dans,,,helt supert av hva dem får til:) Og disse smårollingene var både sjarmerende og gjorde oppgaven til punkt og prikke:) God natt klem til deg:)

    9. Å, så fine og freshe grytekluter
      …vet ikke helt som kom over meg…men…etter å ha sett dem…så fikk jeg nesten lyst til å strikke sånne selv…hm…nå lurer jeg rett og slett på om jeg kan være syk…må hente tempen…
      …var det jeg som sa dette…jeg har ikke tatt i en heklenål eller strikkepinne siden tidlig tyveårene…og kanskje jeg har glemt å strikke og hekle(jeg hadde den gang dilla på å strikke og hekle topper til meg selv…men det gikk jo fort på en radmager liten maratonjente og alt skulle være korte topper langt over navlen…ha ha…en sånn hadde i dag hadde tatt seg ut…)…det eneste bevis på at jeg har kunnet det…er at utenom fine kjøpte gryteklyter som sjelden er så gode å bruke…så ligger det rett ned i skuffen min, noen runde selvheklede grytekluter i de søteste pastellfarger fra tidlig 80 tallet……de er så gode, og jeg bruker dem bare når ingen ser dem…for de er ikke så freshe lenger 🙂
      HM…jeg må virkelig være syk…som fikk akutt lyst til å strikke…jeg vet en gang ikke hvor det finnes garnbutikker i min egen by…jo forresten…det var ihvertfall en på Majorstua, rett ved T banen…ha ha…kanskje jeg…å, nei…jeg må virkelig være syk…
      Herlige deg…du lager så mye fint…men …det fine blogginnlegget fra i går sitter fortsatt i hjertet mitt…så nydelige bilder <3
      Godklem fra Mette