Grytekluter med mønster.

Har i sommer heklet en god del grytekluter . Varmen har gjort at det er best og holde på med noe smått og samtidig bruke bomullsgarn. Men her er noe av mine siste heklearbeider. Skal prøve og skrive ned hvordan disse ble heklet.

Har brukt nål nr 3,5 og Gjestal Bomull Sport.

Tvinn tråden et par ganger rundt pekefingeren og start med og hekle i ringen(tråden strammes så til) Eller 4lm og ta sm til en ring med 1 kjm.

1.omg Hekle 12 fm rundt ringen

2.omg Hekle 2fm i 1.fm,1 fm i neste fm x 2fm i neste fm 1 fm i neste fm,gjenta fra x omg ut (18 fm)

3.omg Hekle 2 fm i 1.fm ,1 fm i hver og en av de 2 neste fm,x 2 fm i neste fm,1 fm i hver og en av de neste 2 fm gjenta fra x omg rundt (24 fm)

4.omg. Fortsett på samme måte med en fastmaske mere for hver omg til det står 126 fm rundt,og bytt gjerne farge etter hver 4.omg.

Avslutt gjerne med en pikotkant og ca 15 lm til oppheng og hekle ca 20 fm tilbake på denne.

Skulle det være noe du lurer på så bare spør. Lykke til med heklingen.-)

7 kommentarer
    1. Stilige grytekluter. Skjønner att du likte best å holde på med bommulsgarn i varmen. det lille eg strikka østafor var kluter til store og små. Ein må ta det som passer best for årstid og tempratur. Så flink du er til å skrive ned oppskrift. Som du veit så er det ikkje min sterke side. Rekker det ikkje heller hehe. Ha ein stråalandes dag

    2. Hei hei, å så koselig å stikke innom deg nå 🙂 Regnet nok med at du pusket med noe i den her lyse fine tiden 🙂 Grytekluter får man aldri nok av, kjekt å variere litt med farger, ettersom hvordan annet stasj man har fremme 🙂 Snart helg, som jeg skal tilbringe på hytte tur med to gode venninner, jentetur gjør susen 🙂 Klæm