LUE.

Det har den siste tiden vært mye snakk om den fine hvite luen som sportsreporteren Line Andersen i NRK brukte under VM i skiskytingen,,,,og mange strikkeglade jenter/damer har tittet og beundret denne fine luen og lurt på hvordan den var strikket.Må innrømme at jeg har aldri glant så mye på en dame før,,hihi,,men har bare prøvd å se på mønsteret.
Det viser seg at denne luen ble kjøpt av en dame på et marked i Kina,,,,så noe oppskrift var da umulig å få.
Men så viser det seg at en flink og dyktig dame her har laget mønster på den,så dermed var saken oppklart.
Og ta en titt på denne bloggen så finner dere oppskriften   http://lillerosinquilt.blogspot.com/
Og slik ble mitt eksemplar av luen.Jeg brukte Artic fra Euro pris og pinne nr 4.5.

Hals.

004

 Denne halsen er strikket etter en oppskrift fra Drops design. Syntes det er artig og strikke fletter,og resultatet er jeg ganske fornøyd med selv også. Har heklet et par hemper og sydd i knapper,og det er også den eneste forandringen jeg har gjort.

Grytekluter.

Nå har jeg byttet ut strikkepinnen til fordel for heklenålen. Så nå går det på grytekluter igjen.Har en del oppskrifter som må prøves ut .Oppskriften på disse ligger rett under her. Så er det noen som vi hekle er det bare og kopiere dem.

Hekleoppskrift på stjernegrytekluter.

Dette er et mønster som er riktig artig å hekle. Mønsteret hvet jeg faktisk ikke hvor stammer fra,så uansett legger jeg det ut så flere kan få sjansen til å hekle disse gryteklutene. Så det er bare å kopiere i vei her.

Mønster.Legg opp 9 lm å sett i ring med 1 kjm..hekle 21 fm i ringen. 2omg.20lm,hopp over 2 fm,1 fm i neste fm.
Fortsett slik til det er 7 løkker.Avslutt med en kjm i første kjm.
3 omg.hekle i hver lmbue: 14 st,3 lm,14 st.
4 omg.1 st i hver st.i lmbuene hekles 2 st,3 lm,2 st. Forsett rundt og avslutt med en kjm i første st.
5 omg,som fjerde
6 omg,som fjerde.Klipp av tråden og fest.
Nå skal alle løkkene vries litt rundt og det hekles videre..Begynn i en av lmbuene.
7 omg,2 st i lmbuen,1 stav i hver av de neste 8 st,fortsett på neste løkke.
Begynn i den åttende st før lmbuen og hekle 8 st,i lmbuen hekles 2 st 3 lm 2 st. Fortsett slik hele veien rundt
og avslutt med 1 kjm i første st.
8 omg,1 st i hver st,i lmbuen hekles 2 st 3 lm,2 st.
9 omg.Begynn i lmbuen og hekle 20 lm,og med nedtak i samme buen igjen.(hempe)fortsett med og hekle pikot som er 3lm,1 fm i den første av de 3 lm,.Fortsett slik rundt med 2 lm mellom hver pikot.
Avslutt med en ca 25 fm i hempen.
Har brukt 2 farger,og har kontrastfargen på den 5. 7. 8. omg,,men der kan man velge å vrake i farger som en selv vil ha dem. Har også brukt Gjestal baby bomull og heklenål nr 2/5. Men annet bomullsgarn går også bra.

Garnhylle.

004

013

Ja i dag så rydder jeg i garn og pinner her,det må jo også gjøres en gang i blant.*ler*
Fikk kjøpt en praktisk hylle på jysk i går med 20 rom i,,så nå blir det sortering av garnet mitt her.
Alt blir så mye mere oversiktlig av hva en har av garn og diverse sysaker.Ja for ikke å snakke
om strikkepinnene som flyter rundt da, men nå skal dem ligge i plastlommer og i bokser.
Får bare håpe jeg følger det opp,hihi.
Men nå skal jeg fortsette med min rydding.
Ha en fortsatt fin dag til alle mine venner og bekjente:-))

Baby born.

006

008

Litt nytt til baby born dukken har det også blitt,,og mere skal det bli. Er jo en fin måte å få brukt opp garnrester på,selv om det ikke minsker noe særlig.Denne vognposen strikket jeg i garn fra spar kjøp og heter rubin,og foret er strikket i funny pelsgarn.

Litt nytt på strikkefronten.

003

Heisann.Nå har det vært stilt fra meg her en stund,men jeg har ikke ligget på latsiden når det gjelder
strikking,,nei tvert imot så får en gjort mere en å sitte foran dataskjermen.Men er jo litt artig det også da.
Denne baskerluen ga jeg bort i gave ,og har fått fine tilbakemeldinger at den er i bruk.Og det er godt og høre.